Scholen en organisaties

Wij geven verschillende soorten weerbaarheidstrainingen op scholen (zowel basisscholen en voortgezet onderwijs), voor gemeentelijke instanties of andere organisaties.

Na een kennismakingsgesprek maken wij een programma op maat om de juiste hulp te kunnen bieden voor de hulpvraag. De school/organisatie kan dus zelf aangeven aan welke onderwerpen er gewerkt mag worden.

Rots en Water
Wij zijn gecertificeerde Rots en Water trainers dus kunnen ook Rots en Water trainingen geven.
Rots en Water is een psychofysieke sociale competentie training die over de hele wereld wordt gegeven. Spelenderwijs en bewegenderwijs leren kinderen sociale vaardigheden en ontwikkelen ze meer zelfbesef en meer zelfvertrouwen. Het Rots en Water programma richt zich op de fundamentele basisbehoeftes van het kind (veiligheid, liefde, sociale contacten, respect, zelfverwezenlijking) en daarmee de samenhangende vaardigheden om die behoeftes te kunnen verwezelijken. Een kind moet grenzen leren stellen om voor de eigen veiligheid te kunnen zorgen. Het moet sociaalvaardig zijn om sociale contacten op te kunnen bouwen. Het moet zich bewust zijn van eigen gevoel en wensen om eigen beslissingen kenbaar te kunnen maken en een eigen weg te leren gaan (rots) in verbondenheid (water) met anderen. In het Rots en Water programma zit ook een anti-pest programma. Hier kunt u de positieve onderzoeksresultaten van Rots en Water in het VMBO lezen.

Meestal geven wij trainingen van 10 weken, vaak 1 uur per week, waarbij we de kinderen en jongeren zowel op fysiek als mentaal vlak in beweging zetten. Vaak geven wij de jongens en meisjes trainingen apart maar dit kan indien gewenst ook samen. Een weerbaarheidstraining is het meest effectief als er elk schooljaar een vervolgtraining wordt gevolgd voor opfrissing en verdieping.

Wij maken gebruik van boksen en tal van andere mentale- en fysieke oefeningen om de kinderen sterker te maken. Wij zetten ze aan het denken en geven ze handvaten om lastige situaties aan te pakken. Na de training hebben de kinderen vaak het volgende geleerd (dit ligt mede aan de hulpvraag):

  • De kinderen hebben meer zelfvertrouwen gekregen.
  • De kinderen weten grenzen beter aan te voelen en aan te geven.
  • De kinderen weten ze hoe ze voor zichzelf op kunnen komen.
  • De kinderen kunnen negatieve gedachten beter omzetten naar positieve gedachten.
  • De kinderen hebben een beter zelfbeeld.
  • De kinderen hebben meer inzicht in hun eigen gedrag.
  • De kinderen weten beter hoe ze om kunnen gaan met nare opmerkingen en pesten.
  • De kinderen stralen meer zelfvertrouwen uit waardoor ze ook minder snel worden gepest.
  • De kinderen kunnen beter omgaan met het maken van fouten.
  • De kinderen hebben beter leren samenwerken en rekening houden met elkaar.
  • De kinderen hebben meer zelfbeheersing.
  • De kinderen kunnen hun emoties beter reguleren.
  • De kinderen hebben meer zelfreflectie.
  • De kinderen kunnen beter keuzes maken.

Jelke en Stefanie tijdens een weerbaarheidstraining voor de gemeente Midden-Drenthe.

Heeft u interesse in een interactieve en zeer leerzame weerbaarheidstraining voor een groep kinderen/jongeren?

Neem dan contact met ons op en dan komen we met veel plezier langs voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en/of offerte.

Met sportieve groet,

Jelke Weima en Stefanie Hadderingh